No 20. septembra līdz 24. novembrim mākslas centrā ZUZEUM skatāma amerikāņu mākslinieces Donnas Huankas personālizstāde “UTOPISKĀS ŠŪNAS”.
“UTOPISKĀS ŠŪNAS” ir multisensors projekts, kas ietver glezniecības, tēlniecības, video un skaņas darbus, kā arī smaržu. “UTOPISKĀS ŠŪNAS” ir mākslinieces pirmā lielā institucionālā personālizstāde Baltijā. Donnas darbi ir pārstāvēti Zuzānu kolekcijā, un tie kalpoja par iedvesmu projektam, kas radīts speciāli ZUZEUM.
Izstāde piedāvā daudzdimensionālu ainavu, vedot skatītāju caur biodegradējamu, caurspīdīgu membrānu, kas rada jaunu scenogrāfiju ZUZEUM atvērtajā plānā. Šīs caurredzamās “šūnas” veido telpu, sadalot to daudzos intīmos nodalījumos, kas pakāpeniski izplešas un saraujas, apmeklētājiem pārvietojoties pa izstādi.
Donna Huanka ar katru savu instalāciju veido jaunu un eksperimentālu ainavu, kas vienmēr atsaucas uz agrākiem darbiem, vienlaikus vēršot uzmanību uz katra unikālo arhitektūru un kontekstu. Viņa izmanto materiālus, kas cieši saistīti ar dabu, piemēram, eļļas, smiltis un mālu.
Huankas gleznas ir kā viņas performanču mikrokosms, kurās piedalās apgleznoti ķermeņi, kas rotāti ar mālu, tekstilu vai pigmentiem. Audeklus atdzīvina krāsas, lateksa un citu mākslīgu, bet ādai līdzīgu materiālu fragmenti. Tie iesaistās ciešā dialogā ar apkārtējiem organiskajiem komponentiem un ir pārklāti ar blīviem krāsu slāņiem, kas atgādina rituālu un ceremoniju praksi.
Donnas Huankas totēmiskajās skulptūrās apvienoti apģērba gabali, dabiskās šķiedras, sintētiskie mati un citi kultūras artefakti, kas tikuši izārdīti un no jauna salikti, lai veidotu detalizētas un abstraktas trīsdimensionālas vienības vai pat radības. Noklātas faktūrām bagāta krāsas un smilšu sajaukuma slāņiem, šīs formas vienlaikus aizsedz un ataino izstādes telpas daļas, izmantojot dabiskos minerālu rakstus un iežu veidojumus, atgādinot par mākslinieces gleznās izmantotajiem pigmentiem.
Izstādē ir skaņas un smaržas elementi, kuri vēl vairāk iesaista skatītāju šajā multisensorajā visumā, kur savijas dzirde, oža un redze. Telpā virmo smalks zemes aromāts, kas iegūts no palo santo — svētā koka, kura dzimtene ir Dienvidamerika un kuru tradicionāli izmanto dažādu tautas un garīgo tradīciju šķīstīšanās rituālos un attīrīšanās ceremonijās. Skaņa un smarža atklāj arī Huankas nepārtrauktās pārdomas par zemapziņu, ievedot skatītāju meditatīvā stāvoklī, vienlaikus aicinot palikt piezemētam savā ķermenī.
Izstādē “UTOPISKĀS ŠŪNAS”, Donna Huanka rada daudzpusīgu un dinamisku telpu, kurā apmeklētāji kļūst par būtisku instalācijas daļu, to kustībām mijiedarbojoties ar mākslinieces faktūru valodu.
Izstādē skatāmie darbi nākuši no galerijas Peres Projects Berlīnē un Zuzānu kolekcijas. “UTOPISKĀS ŠŪNAS” iezīmē abu institūciju sadarbību.
Donna Huanka (Donna Huanca, dz. 1980 Čikāga, ASV) ir multidisciplināra māksliniece, kura savos darbos pievēršas cilvēka ķermenim un dabas pasaulei, izmantojot dažādus zīmju veidošanas paņēmienus, dabīgus materiālus, imersīvas vides un unikālas topogrāfijas. Huankas instalācijas, kas ietver glezniecību, skulptūru un dzīvās performances, kā arī skaņdarbus un smaržu, ieaužas konkrētajā izstādes telpā.
Iedvesmojoties no pirmiedzīvotāju komunikācijas sistēmām, kur priekšmeti pilda daudzfunkcionālu nozīmi, Huanka izmanto objektus un materiālus kā krātuves zināšanu, informācijas un atmiņu uzglabāšanai un nodošanai.
Performanču dalībnieki, kurus Huanka iesaista savu instalāciju apdzīvošanā, paplašina viņas mainīgo mākslas valodu, un viņu apgleznotā āda kļūst par galveno kompozīcijas elementu. Huanku interesē dabas ciklu minīgums — dzimšana, sabrukšana un atjaunošanās. Viņas izzūdošie gleznojumi uz izpildītāju ķermeņiem tiek fotogrāfēti, izmantoti kolāžās un jaunu darbu tapšanā, maskējot un atklājot zem tiem esošās cilvēka ķermeņa pēdas. Huankas daudzslāņainie darbi iemieso alegoriju gan par mūsu kopīgās cilvēciskās pieredzes sadrumstalotību, gan kopību.
Huankas daudzās personālizstādes notikušas tādās institūcijās kā Faurschou (Ņujorka, 2023), Sean Kelly (Ņujorka, 2023), Museo de Arte Zapopan (Meksika, 2023), Space K (Seula, 2023), Henry Art Gallery (Sietla, 2022), Arnolfini (Bristole, 2022), Ballroom Marfa (Teksasa, 2021), Marciano Art Foundation, (Losandželosa, 2019), Copenhagen Contemporary (Dānija, 2019) un Belvederes muzejs (Vīne, 2018). Viņas darbi iekļauti daudzās kolekcijās visā pasaulē, tostarp Solomona R. Gugenheima muzejā, Ņujorkā, YUZ Museum, Šanhajā, Rubellu muzejā, Maiami un Belvederes muzejā, Vīnē.